Nu på väg till vår vinterhamn

28/8 Nu går vi mot Polen och Trzebiez , otroligt mycket fiskenät i de grunda vattnen, måste hålla koll hela tiden ingen avkopplande segling här inte. Här hittade vi vår avmastnings- och demontage av dävert, en hamn som enligt hamnbeskrivningarna skulle vara relativt nedgången, men det visade sig att hamn och hela området var helt upprustat med EU-pengar. Här blev det en dags svettigt jobb i 35 grader och ingen vind så klart. Fin marina och bra killar som tar väl hand om allt tills vi vill ha hela paketet sänt dit vi vill om ca 12 mån, till en relativt låg kostnad 1600 zloty för avmastning och lagring av mast Inomhus

Byn visade sig även innehålla ett antal restauranger och affärer, där den största delen av varorna låg på minst 12%.

Avmastning i Trzebiez, med servicehuset i bakgrunden
Nu är hon snart nere, kranen var något överdimensionerad för avmastning, då den klarade 40 ton och fick vridas för hand, via ett avancerat spel.
Första regnskuren på flera veckor, med mycket åska
Här gör man sin egen irish coffe
Kväll i Trzebiez

29/8 Avfärd mot Stettin, fick en bra plats i en nybyggd central gästhamn, tyvärr med mycket oljud hela natten då det var motortävling, off-road ( som startade och hade målgång direkt vid vår kaj. Det var inte bara bilar och motorcyklar som störde utan även en mängd kringaktiviteter. Fruktansvärt varm upp till 40 grader olidligt på båten.

Nu var det dax att bunkra inför kommande dagar då vi anade att vi inte skulle komma i närheten av någon affär. Hittade en bra affär dock en bra bit från hamnen, men vi hade för avsikt att ta en taxi på återfärden , nu blev det så att det inte var någon taxi i sikte så vi bad kassörskan om hjälp att ringa men svaret blev ca 1 timmas väntan ev länger, vad göra supervärme och 6 kassar och två stora dunkar med vatten i värmen, jo frågade ett gäng killar om hjälp och det slutade med att en av killarna som hade en bil i närheten så han förbarmade sig och körde oss till båten (även om han själv var ”turist” och inte tittade vägen, men med hjälp av telefonen och dess karta lyckades vi ta oss fram), vilken tur vi hade här.

Vackra kranar vid hamnen
Lite smått och gott i värmen
Undrar hur den hönan ser ut som värper dessa

1/9 Lämnar Stettin på öst Oder och gick ca 8 timmar då händer det som inte får hända, vi sitter fast, jobbade hårt för att komma loss och det gick men så fastnar vi igen, nu måste vi ta ett beslut, ja vi går tillbaka, surt efter så många timmar och så nära målet bara ca 1 timma kvar till målet i Schwedt. Stannade dock på vägen för att sova vid en näst intill öde by med en kaj av sten och olja, här fick vi känna av brunkolens doft som intog båten under natten, värsta lukten har inte känt något liknande.

2/9 Då går vi vidare åter och kommer så småningom fram där kanalerna delar sig strax söder om Settin. Nu går vi ut på Wasserstrase (väst Oder), det blev 40 distans innan vi kunde lägga till (då alla hamnar, På vägen var för grunda) och det började skymma, många möten med pråmar så nu ville vi till kaj, men ingen i sikte, då ser vi en liten träbryggan, ja det är bara att testa, och det gick bra men det var en lite rutten brygga med en ny badstege, ha ha ha, så nöden har ingen lag, ville inte vara på kanalen när det blir kolsvart och möta pråmarar, finns inte på kartan. Bilden ser så idyllisk ut och det var den förutom bryggan, men den höll. Här sov vi gott och lite svalare under natten.

Nödhamn i kanalen
Trolsk bild från båten
Pråm på kanalen inget man vill möta på natten

3/9 Full fart mot första slussen Hohensaaten West 0,8m, här ropade vi upp och fick bara vänta ca 5 minuter, lite duggregn och allt gick hur smidigt som helst, nu igenom och nu väntar

Första slussen
Nu är vi laddade för första slussen
Vi oxå

den stora slussen Niederfinow som är en 36 meter hög hiss, man kör rakt in och förtöjer och så åker man raka vägen upp. Det är ett helt fantastisk ingenjörarbete med fackverk av stålbalkar som nitats samman och stod klar 1934, helt fantastiskt. Nu bygger man en ny ”hiss” som kan ta ännu större pråmar, den byggs som nästan allt annat idag i betong (har inte alls samma charm) i direkt anslutning till den gamla som beräknas vara klar under året. Här fick vi ligga och vänta tillsammans med ett gäng tyskar som alla skulle hem till Berlin, trevligt att pratas vid och höra hur deras segling varit under sommaren.

Nästan lite groteskt
Bara att lägga till
Nu åker vi
Vilken utsikt

Dagen slutade med att vi fick lägga till för natten vid väntbryggan för uppslussning i Oranienburg, då den i sjökortet utmärkta gästhamnen i närheten, med angivet djup på två meter visade sig vara 1,2 meter och klockan började bli mycket.

4/9 Nu äntligen Berlin i sikte, nu blir det spännande vart vi kommer att hamna, vi har Margreth och Krister med som kan tyska så det hamnar på deras lott att ringa och kolla hur det ser ut med platser i vinterhamnarna. Fick efter några samtal plats på Altstadthafen och fick en jättebra plats, tyvärr lyfter alla flyg från en närbelägen flygplats (Tegel) direkt över hamnen, visste inte att det fanns så många flygplan, men man vänjer sig säkert, hamnen ligger i ett bostadsområde riktigt lummigt och fridfullt förutom flygen då. Närma till såväl affärer som restauranger.

Vinterhamnen
Utsikt en bit ifrån
Vid vår kaj
Båtgrannar

5/9 Fick nu en överraskning en av hamnkapten som kom och sa att vi inte skulle kunna ligga kvar över vintern, men skulle avvakta besked från chefen, var fullt flera båtar låg och väntade på vinterhamn, då många hamnar stänger för vintern, men vi menade att vi hade fått ok från bossen, ok fick väl vänta tills han kom framåt kvällen, nu blev det en svettig eftermiddag, vad gör vi om vi inte kan ligga kvar och att slussen vid hamnen var stäng för reparation gjorde inte saken bättre då det tog ca tre timmar att gå runt för att leta ny hamn. Bengt och Krister beslutade att gå några km norr upp på kanalen där vi sett en lite hamn( alla hamnar här har inte djup tillräckligt för segelbåtar, här är 90% motorbåtar ) där träffade de såväl hamnkapten som ordförande i klubben trevliga gubbar, som lovade fixa plats om vi behövde. Men framåt kvällen dök Bossen upp och allt ordnade sig, hade blivit ett missförstånd, gissa om vi kunde andas ut. Nu har vi vinterhamnen klar fram tom April, men vi räknar gå i slutet februari. Dax för lite mat, blev på denna fantastiska krog Brauhause kommande favoritkrog med eget bryggeri för öl man kan dö fö, ha ha ha

Ja vad äter man i Tyskland
Helt fantastiskt
Här blir vi många gånger

6/9 Vinkar av Margreth och Krister, sen blir det att leta upp den Publica tvättstugan, jo nära som allt annat, kanon, blev tre maskiner.Nu blir det tre veckor att bara vara och uppleva Berlin med omnejd innan vi åker hem den 27 sep, men för att vara åter på båten direkt efter jul, sen får vi se hur och när vi tuffar vidare.

På väg till centrum

3 thoughts on “Nu på väg till vår vinterhamn

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *